tisdag 10 april 2012

ETT KORT UPPEHÅLL PÅ VÄGEN FRÅN AUSCHWITZ

Som vanligt gör slumpen att jag börjar läsa nån ny bok, icke inplanerad,även denna gång. Nu hade jag tur (självbehärskning nog) att det blev emellan två böcker som jag råkade börja läsa Göran Rosenbergs bok om sin pappas tid efter koncentrationslägren.

Den är väldigt bra är allt jag vill säga just nu. Skriven med nya perspektiv, både obehagligt granskande av förintelsen och samtidigt filosofisk om överlevarna. Eller undantagen som Rosenberg skriver, för alla judar som överlever förintelsen är ett undantag från den stora  massan som föll för det slutgiltiga målet, att döda dem alla. Några månader till och nazisterna hade lyckats...

Återkommer om denna bok mycket snart.
Agaat får vänta...

2 kommentarer:

  1. Läste den just i gårkväll och funderar över ett inlägg. Ser fram emot att läsa dina tankar!

    SvaraRadera
  2. Desamma! Skynda dig och skriv! Känns som han har varit i media och pratat mycket om sin bok, men på bloggarna har jag inte sett den ännu.
    Blir nog utläst ikväll...

    SvaraRadera